szájzár

Mitől alakul ki a szájzár és hogyan szüntethető meg?

A szájzár nem éppen kellemes állapot, ráadásul sokan meg is ijednek tőle. Ez a félelem pedig nem alaptalan, hiszen az izomgörcs miatt a páciens szinte képtelen körülbelül egy centiméternyi fogrésnél nagyobbra nyitni a száját. Ez pedig akadályozhatja az étkezésben és akár a beszédben is. Mi okozza ezt a jelenséget és mit lehet vele tenni? Cikkünkből kiderül!

Mi áll a szájzár kialakulása mögött?

Bizonyos gyulladások, mechanikai hatások esetén az érintett hátsó terület izmai begörcsölnek. Ez az izomgörcs felelős azért, hogy a szájat nyitó izmok túl merev állapotba kerülnek. Emiatt a páciens maximum annyira tudja kinyitni a száját, hogy a fogívei között körülbelül 10, vagy annál kevesebb milliméternyi hely legyen. Amennyiben a beteg szeretné jobban kinyitni a száját, az már akár nagyon erős fájdalommal is járhat.

Amellett, hogy a helyzet és a fájdalom fennáll, a páciens nehézségekbe ütközhet az evésben és a beszédben. A táplálék bejuttatása már önmagában is csak ezen a kis résen lehetséges, de a rágás és a nyelés kimondottan fájdalmas lehet. Emellett a beszéd a nyelv mozgásának korlátozottsága miatt válik nehézzé.

Mitől alakulhat ki?

Többnyire valamilyen betegség, tünet vagy mechanikai hatás miatt jön létre a szájzár. Ez lehet például egy fog vagy a csont gyulladása, az állkapocs ízületének kopása és/vagy gyulladása. Emellett foghúzás, vagy a bölcsességfogak eltávolítása során is létrejöhet szájzár. Ilyenkor nem a fogászorvos vagy a szájsebész hibázik, hanem a fog helyzete, állapota okolható. Egy félig előtört bölcsességfog vagy akár gyulladt fog is gondokat okozhat.

A bölcsességfog az egyik legproblémásabb fog. Részről azért, mert sokkal később jön elő, mint a többi, ezen kívül az előtöréssel is problémák lehetnek. Bizonyos esetekben elindulhat a növekedése az íny alatt oldalirányban, akár nekinyomódva a szomszédos fog gyökerének is. Ez gyulladást és szájzárat is okozhat.

De előfordulhat az is, hogy a félig előtörő fog nekinövekszik a másik fog koronájának, ezzel szuvasodást okozva mindkét fogban. Ha pedig egyenesen nőnek ki a bölcsességfogak, akkor is lehetséges, hogy csak félig tör elő, és az íny takarásában nehézzé válik a tisztítása. Így baktériumok telepedhetnek meg a zugokban, ami szintén különféle gyulladásokhoz, majd akár szájzárhoz vezethetnek.

Ha pedig eltávolításra kerül a sor, akkor problémát okozhat az is, hogy a bölcsességfog túlságosan közel ül az állkapocshoz, az idegekhez és az erekhez. Emiatt a szájsebész kénytelen több lépcsős érzéstelenítést alkalmazni. Ha pedig a tű véletlenül megsért egy érfalat, akkor vérömleny keletkezhet, ami szintén aktiválja a szájzárat. Szerencsére a vérömleny és a szájzár is elmúlhat magától, ez azonban akár 2-4 hét is lehet.

Hogyan kezelhető a szájzár?

A fenti sorok után jó hír lehet, hogy a nem vérömleny okozta szájzár akár pár napon belül magától is megszűnhet. A leggyakoribb problémát a bölcsességfog gyulladása okozza, mivel nehezen tisztítható és a baktériumok képesek behatolni az íny alá. Érdemes ilyenkor a szájzárat nem figyelmen kívül hagyni, hanem ajánlott az ujjakkal óvatosan “erőltetni” a nyitást.

Így hozzáférhető a gyulladt terület és fogkefével, illetve öblögetéssel csökkenthető a baktériumok száma a gyorsabb gyógyulás érdekében. Amennyiben sikerült megtisztítani a problémás területet, úgy érdemes meleg borogatással serkenteni a vérkeringést. Emellett fontos az állkapocs tornáztatása, ahogy a rágást is érdemes óvatosan erőltetni. Az étkezéssel pedig a szervezet immunrendszerét támogatjuk a baktériumokkal szemben.

A fentiek betartásával már pár napon belül enyhülnie kell a tüneteknek, azonban ha ez nem történik meg, mindenképpen fel kell keresni egy szakembert! A Lora Dental rendelőjében is várjuk szeretettel!